Litteraturutredningen ”Läsarens marknad, marknadens läsare” har ett par avsnitt som specifikt behandlar barns läsvanor, läsförståelse och läslust. Svenska elevers läsning har försämrats under 2000-talet, läsförståelsen sjunker drastiskt bland barn och unga. Det finns inga entydiga svar på varför detta sker men man slår fast att läslust, läsvanor och läsförmåga hänger samman. Ju mindre tid som läggs på läsning desto sämre läsprovsresultat. Dessutom konstateras att ett ökat datoranvändande hemmavid inte alls behöver leda till ökad läsförståelse.
Ytterligare en utvecklingslinje som är värd att notera är den försämrade likvärdigheten i den svenska skolan som PISA-undersökningarna visar. Skillnaden mellan hög- och lågpresterande elever har ökat mellan 2000 och 2009. Samtidigt har också skillnaderna mellan skolor ökat och den socioekonomiska bakgrunden har fått större betydelse för att förklara skillnader mellan elever.
(SOU 2012:10 s. 108)
Att kunna läsa och förstå vad som står (hänsyn tagen till alla läs- och skrivsvårigheter), att kunna lyssna och höra vad som sägs, att ta till sig röster och språk och bilda sig en egen mening – är inte det själva grundvalarna för att kunna förstå sig själv och sin granne och arbeta för en gemensam tillvaro i den bästa av världar, dvs vårt demokratiska samhälle?
Kanske är det inte väsentligt med mening längre.
Kanske är det nog med allt som redan finns som vi kan kopiera och uppdatera, sända iväg och återanvända. Kanske är tekniken för kommunikation så mycket väsentligare än innehållet, meningen, budskapet, det som kommuniceras. En intressant fortsättning på McLuhans devis ”Mediet är budskapet” är ”Mediet är budskapet – är nyheten”, en krönika av Söderbergh Widding.
Vad är det för samhälle som väntar om hörnet när kunskapstörst, bildningsbegär och läslust enbart verkar vara illusioner, desillusioner? Det är synd om människorna, som Strindberg sa, eller guden Indras dotter, hon som klev ner till oss människor för att lära om våra livsvillkor. Du har gått vilse, barn, giv akt, du sjunker…
Sluta söka genvägar och börja gå omvägar, eftersom de ger dig ett rikare liv. Se inte lärandet som ett sätt att klara ett prov, utan som något som gör dig till en större människa.
//Åsa Smedberg Östling